• Scheids (en leden), ken je spelregels! (1)

    Vraag 1: De scheidsrechter legt het spel stil omdat een wisselspeler op de bank een object werpt naar een veldspeler en hem hiermee raakt. Wat kent de scheidsrechter vervolgens toe aan de benadeelde ploeg?

    A) een directe vrije schop

    B) een indirecte vrije schop

    C) een scheidsrechtersbal

    D) een inworp

     

    Vraag 2: Ja! Het moment is daar, eindelijk een goede counter van de FC De Slakken. De aanvaller van De Slakken speelt zowaar twee verdedigers voorbij en rent nu helemaal vrij op het doel af. Hij heeft nog geen 25 meter te gaan wanneer Beun de Haas van de verdedigers hem inhaalt en de bal probeert te raken. Hij raakt echter de aanvaller die hierdoor op de grond terecht komt en zijn actie niet af kan maken. Wat doet de scheidsrechter?

    A) hij geeft een directe vrije schop en gele kaart

    B) het is een directe vrije schop met rode kaart

    C) hij kiest voor een directe vrije schop

    D) hij kiest voor een indirecte vrije schop en gele kaart

     

    Vraag 3: Ook de scheidsrechter maakt wel eens een fout, hij is nu eenmaal menselijk. Maar hoe herstelt hij de situatie waarin hij is vergeten dat het al de tweede gele kaart was die hij aan Arie de Beuker had gegeven? Hij heeft hem verder laten spelen. maar wat doet de scheidsrechter nu hij erachter is gekomen?

    A) hij maakt er melding van bij de bond en stuurt de speler alsnog van het veld

    B) hij maakt er melding van bij de bond. De speler kan echter verder spelen

    C) hij laat hem doorspelen, het is nu immers te laat

    D) hij kan niets doen totdat Arie nog een keer een overtreding begaat met een gele (of rode) kaart

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1)      De juiste actie is antwoord A: het geven van een directe vrije schop

    2)      De enige juiste keuze hier is antwoord B: het is een directe vrije schop met rode kaart

    3)      Stomme fout! Maar om het te corrigeren kiest de scheidsrechter voor antwoord A: hij maakt er melding van bij de bond en stuurt de speler alsnog van het veld